TuOKio_promo-6366%20kevyt.jpg

Tästä ilahdun aina uusia ihmisiä kohdatessani, mutta myös pidemmän ajan tuttavuudet osaavat usein yllättää. Työskentely todellisten huippuammattilaisten kanssa on sujuvaa, innovatiivista, tehokasta ja hauskaa.  Edellytyksenä kaikkien taitojen maksimaaliseen hyödyntämiseen on kuitenkin antaa tilaa jokaisen omalle osaamiselle. Kaikesta ei pidä äänestää saati sanella tarkkoja sisältöjä jonkun toisen paremmin hallitsemalle tontille. Ammatillisen osaamisen lisäksi ihmissuhdetaidot nousevat vähintään yhtä merkittävään rooliin. Kaikkia on syytä kuunnella, vaikka itse tekisi päätöksiä. Joskus on haastavaa tunnistaa toisen erityisosaamista, eivätkä osaamisalueet aina näy tittelistä.

Kulttuurituotannot ovat malliesimerkkejä  monialaisista asiantuntijaryhmistä, joihin oman lisävärinsä tuo poikkeuksellisen voimakas intohimo omaan työhön. Joissain tapauksissa ylikorostunut taiteilijaego survoo surutta toiset alleen, mikä näkyy myös lopputuotoksissa käyttämättä jääneinä mahdollisuuksina ja huonon työilmapiirin latistamana innottomuutena. Tämähän ei tietenkään ole vierasta minkään alan työyhteisöissä.

Tuottajan rooli syyskuussa käynnistyvällä Tuokio-klubi -konserttikiertueella ilahduttaa jo harjoitusten alkumetreillä. Olen rajannut oman osuuteni työskentelyssä esityskonseptin suunnitteluun, tekijöiden valintaan ja pieneen juontajan sivurooliin lavalla. Lisäksi toimenkuvaani kuuluvat tuotannon taloudesta ja tiedotuksesta vastaaminen. Varsinaisen esityskokonaisuuden rakentavat ammattilaiset, joiden työtä olen päässyt harjoituksissa ihailemaan. Sisältöön antamani reunaehdot olivat kohderyhmänä aikuiset, teemana leikki, konsertti, johon soittajille ja juontajalle tehdään leikki-aiheinen koreografia.

Näillä ohjeilla käynnistyivät koreografi Hanna Brotheruksen ohjaamat harjoitukset. Hanna vastaa draamallisesta kaaresta ja visuaalisesta osuudesta, muusikot Jukka Perko, Felix Zenger, Esko Järvelä ja Jouko Kyhälä musiikillisista valinnoista. Itse otan kantaa kustannuksia aiheuttaviin seikkoihin. Kun suurpiirteinen työnjako on selvä, alkaa visuaalisten ja musiikillisten ideoiden ilmaan heittäminen ja kokeilu. Tässä vaiheessa saattaisi kokemattomammilta kulua päiviä yksittäisen ajatuksen hakemiseen ja toisarvoisten yksityiskohtien hiomiseen, mutta vuosienkaan ajan huipputaiteilijoiden kanssa työskennelleenä en voi olla vaikuttumatta vuorovaikutuksen etenemisestä, siitä miten taiteellinen aihio johtaa toiseen ja esityksen runko nousee pystyyn vain muutaman harjoituksen aikana.